ul. Wolności 540E, 41-806 Zabrze    |    gabinet czynny: pn - czw: 9.00 - 20.00, pt: 9.00-14.00    | facebook blog
32/ 376 91 60    517 607 095
Telefon
Zadzwoń do nas!
Lokalizacja
Pokaż trasę dojazdu

Artykuły

Uśmiech. Kwestia estetyczna czy zdrowotna? Wywiad z dr n. med. Katarzyną Pakosz

Uśmiech. Kwestia estetyczna czy zdrowotna? Wywiad z dr n. med. Katarzyną Pakosz

Specjaliści od dawna bija na alarm. Polacy są w niechlubnej czołówce krajów Europy, które najmniej dbają o swój uśmiech. Aż 98 proc. z nas ma problem z zębami. Ile wiemy o stomatologii, zapytaliśmy dr n. med. Katarzyną Pakosz, specjalistę periodontologa.

"Panorama Silesia" (03.2019 r.)

Niby wiemy, że zęby to część zdrowia, a jednak ciągle nie chodzimy do dentysty.
 

Pacjentom nadal się wydaje, że zęby to jest bardziej kwestia estetyki niż zdrowia. Weźmy przykład. Dla wielu utrata trzonowca nie ma większego znaczenia, bo trzonowców nie widać w uśmiechu. A tak naprawdę ich brak skutkuje zaburzeniami zwarcia, i docelowo ma wpływ na zęby w odcinku przednim - rozchwianie, starcia, szparowatość, czyli ostatecznie na te zęby, które są widoczne najbardziej.

Druga rzecz to ciągle jest zbyt mało informacji, jaki wpływ mają zęby na stan zdrowia całego organizmu. Duża ilość bakterii w jamie ustnej, zły stan przyzębia mogą powodować choroby w pozornie odległych od zębów narządach. To tzw. odległe ogniska zapalne, które mogą zaostrzać  zapalenia w obrębie stawów, w układzie moczowym, w nerkach. Pacjenci nie wiedzą, że chore zęby skutkują m.in. zapaleniem wsierdzia, wpływają na układ naczyniowo-sercowy.

Skąd ta niska świadomość, zwłaszcza gdy mamy tak duży dostęp do wiedzy?

Na pewno pokutują duże braki w edukacji rodzinnej. Dzieci nie są uczone, że tak jak istnieje obowiązek szkolny, tak istnieje obowiązek dbania o swoje zdrowie. Brak również dobrej profesjonalnej edukacji dla dorosłych. Pacjenci czerpią wiedzę nie u źródła, czyli od swojego lekarza, tylko od znajomym, rodziny, sąsiada czy z Internetu. Przychodząc do gabinetu, często są już wyedukowani, wiedzą, co im dolega i  jak będzie wyglądać wizyta. Niska świadomość, brak edukacji, a także codzienna najczęściej niepoprawna higiena jamy ustnej to podstawowe przyczyny złego stanu zębów Polaków. Dlatego tak ważna są rzetelna informacja i dobra komunikacja z pacjentem w gabinecie.

Co pomaga w komunikacji z pacjentem?

Po pierwsze, świadomość, że lekarz może mieć faktyczny wpływ na podejście pacjenta do leczenia. Trzeba pamiętać, że wizyta u stomatologa zawsze wiąże się z jakimś dyskomfortem, nierzadko długą przerwą w wizytach. Zmniejszenie dystansu, partnerskie podejście, uważność, przełamuje lody i znacznie usprawnia komunikację lekarz-pacjent. Czasem wystarczy mała motywacja w postaci prostego instruktażu poprawnej higieny jamy ustnej, wyjaśnienie skutków zdrowotnych czy pokazania możliwych efektów leczenia. Wielu pacjentów, uzyskując taką wiedzę, decyduje się na leczenie stomatologiczne.

Obok profesjonalizmu, rzetelności i doświadczenia równie ważne są poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do swojego lekarza.

W kwestii leczenia zaufanie zawsze będzie bardzo ważne. Tak naprawdę jednak wszystkie wymienione tu cechy łączą się ze sobą i są istotne. Rzetelności winniśmy się uczyć na studiach, bo to jest coś, co możemy robić od samego początku. Po studiach mimo naszych najszczerszych chęci nikt nie jest profesjonalistą. Profesjonalizmu nabiera się z czasem. Wszystkie te cechy - profesjonalizm, rzetelność, skrupulatność, doświadczenie – budują poczucie bezpieczeństwa u pacjenta. Zaufanie więc jest niejako wynikiem połączenia wszystkich tych cech, które powinien posiadać dobry lekarz.

Dziękuję za rozmowę.

Artykuł ukazał się w PANORAMA SILESIA.

 

 


Wróć